یک مطالعه انجام‌شده توسط دانشگاه ورونا در ایتالیا نشان داده است که نوشیدن یک فنجان اسپرسو حتی ممکن است از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

این مطالعه نشان داد که اسپرسوی خالی،  می‌تواند پروتئین‌های خرابکار را که در مغز جمع می‌شوند را از بین ببرد. این پروتئین‌ها به فرآیند آغاز بیماری آلزایمر کمک می‌کنند.

استاد ماریاپینا دآنوفریو اظهار کرد: تحقیقات اخیر نشان داده است که قهوه ممکن است اثرات مفیدی در مقابل برخی بیماری‌های عصبی‌تخریبی، از جمله آلزایمر داشته باشد.

اگرچه دقیقاً مکانیسم‌های دقیقی که این شرایط را ایجاد می‌کنند هنوز واضح نیستند، اما احتمال می‌رود که پروتئینی به نام تائو نقش مهمی دارد.


اسپرسو راهی برای جلوگیری از آلزایمر

در افراد سالم، تائو به استحکام ساختارها در مغز کمک می‌کند اما در بیماری‌های عصبی‌تخریبی، می‌تواند به فیبریل‌ها متصل شود. این گره‌ها یکی از عوامل اصلی کاهش توانایی تفکر و حافظه هستند.آزمایشات آزمایشگاهی نشان داد که مصرف اسپرسو جلوی تشکیل این فیبریل‌ها را می‌گیرد.

استاد دآنوفریو اظهار داشت که اثرات مفید اسپرسو زمانی که این نوشیدنی به تنهایی یا در تهیه لاته و آمریکانو مصرف شود، مشاهده شد.

اسپرسو به طور منظم توسط حدود 13 درصد افراد در انگلستان نوشیده می‌شود. تخمین‌ها نشان می‌دهد تعداد فنجان‌های قهوه مصرفی در سراسر جهان بیش از دو میلیارد فنجان در روز می‌باشد.


منبع خبر: Independent